CrossFit

High Intensity Interval Training

Er komt geen fitnessapparaat aan te pas en er wordt veelal gebruik gemaakt van functionele bewegingen waarbij het hele lichaam betrokken is: tillen, gooien, duwen, (op)trekken, klimmen, springen en rennen. Het resultaat is een versterking van prestatievermogen op alle tien de domeinen van fitheid: snelheid, kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie, balans, mobiliteit, cardiovasculair, power, behendigheid en nauwkeurigheid.

De filosofie achter CrossFit is om je niet te specialiseren op één specifiek onderdeel. Hierdoor wordt eenzijdige fysieke ontwikkeling voorkomen. Trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte om de Crossfit-bewegingen te leren en een intensieve training, de Workout Of the Day (WOD) van +/- 15 minuten. De resultaten worden bijgehouden op een whiteboard om een competitie-element aan de workout toe te voegen. Gedurende de training wordt er gebruik gemaakt van barbells, dumbbells, kettlebells, tractorbanden, zandzakken, touwen en pull-up bars.

crossfit-vrouw

Workout of the day

WOD is een term die vaak voorbij komt in CrossFit. Het staat voor “Workout Of the Day”. Elke WOD is anders, zodat je nooit dezelfde training uitvoert.

RX

Bij elke CrossFit work-out wordt het aantal herhalingen en het gewicht dat je moet gebruiken vermeld. Voer je de work-out uit zoals beschreven, dan wordt dat omschreven als Rx. Rx is de Engelse term voor “as prescribed” dat in het Nederlands “zoals voorgeschreven” betekent.

Scaling

Indien je afwijkt van de beschreven herhalingen of gewichten – bijvoorbeeld om de workout lichter te maken – dan wordt dat “scaling” genoemd. Dit kun je het beste vertalen als “aanpassing” op verschillende prestatieniveau’s.

“I truly believe in hard work, dedication, and self-discipline.”

need to know

Join The Community

durf jij het aan?